CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday 22 October 2011

Rotavirus (demam perut/stomach flu)

Ada beberapa langkah yg dapat anda ambil utk merawat Rotavirus (demam perut/stomach flu) pada anak kecil. Langkah-langkah ini dapat membantu anak anda sembuh dgn segera dan merasa lega.
.
Rotavirus adalah virus yg paling mudah menular atau berjangkit
. Rotavirus kekal aktif pada kulit manusia selama 4 jam. Virus ini dpt bertahan pada permukaan yg keras (contohnya meja, lantai, dll) selama 10 hari. Hampir setiap kanak-kanak akan dijangkiti rotavirus dlm peringkat usia menjangkau 5 tahun. Jangkitan berulang boleh berlaku, tetapi kurang teruknya pada kali kedua atau ketiga.
.
♥ Mungkin dgn membaca artikel ini, anda telah mula mencari cara utk merawat rotavirus, walau bagaimanapun, ada baiknya dibincang cara mengelak/menghindari dijangkiti. Seperti yg telah diutarakan pada keratan pembukaan, rotavirus boleh kekal aktif utk jangka masa yg panjang. Pastikan anda membasuh tangan dan tangan anak anda sekerap mungkin. Terutama bila berada di tempat awam. Adalah disarankan anda membawa bersama 'hand sanitizer'. Cuci tangan anak anda sebelum dan setelah menyentuh objek-objek di tempat awam. Cecair 'sanitizer' dpt membunuh rotavirus yg ada.
.
Hendaklah diketahui bagi bayi yg diberi susu ibu, kurang dijangkiti. Anak-anak yg diletakkan di tempat jagaan sepenuh masa juga terdedah kepada jangkitan. Jika anak anda dijangkiti, lakukan yg terbaik utk menjauhkannya dari kanak-kanak yg lain.
.
♥ Langkah pertama utk merawat rotavirus pada kanak-kanak ialah mengenal pasti tanda-tanda penularan. Tanda-tanda selalunya ketara setelah 2 hari tercemar.
Tanda-tanda rotavirus selalunya bermula dgn demam yg sederhana. Bagaimanapun, adakalanya demam tidak hadir langsung.
.
Tanda selanjutnya anda pasti tidak akan terlepas, muntah-muntah yg kerap. Ini dikategorikan sebagai Tahap 1 penularan rotavirus. Anda akan mendapati anak anda muntah-muntah sekerap setiap 5 hingga 30 minit.
.
Utk merawat rotavirus di Tahap 1, elakkan memberi anak anda sebarang jenis makanan ataupun cecair. Perut anak anda adalah lembut di saat ini. Sebarang makanan atau cecair akan dibuang keluar. Adalah penting utk membiarkan episod muntah-muntah berlalu. Dapatkan bantuan doktor jika muntah-muntah berlarutan lebih dari 12 jam pada kanak-kanak yg berusia 1-3 tahun. Anak anda pasti akan meminta sesuatu utk diminum. Difahamkan agak sukar utk menolak permintaan anak yg sdg sakit. Anda boleh memberinya tegukan kecil air suam tetapi hendaklah dimengertikan ia pasti keluar kembali.
.
♥ Anak anda akan keletihan dan lemah bila dijangkiti rotavirus. Anda perlu membiarkan mereka berehat di katil tetapi menukar lapisan tilam setiap 30minit akan menjadi satu cabaran. Ini akan mengganggu kebolehan anak anda utk berehat dan menghadkan jumlah cadar/selimut yg anda ada.
.
Penyelesaiannya
ialah mengumpul seberapa banyak tuala mandi yg bersih yg ada. Lapiskan tuala yg tebal di atas bantal anak anda dan sehelai lagi di bahagian punggung. Jika anak anda muntah sebelum dapat ke tandas, hanya tuala yg kotor tetapi cadar/selimut masih bersih. Gantikan dgn tuala yg baru dan pastikan timbunan yg telah dikotori, dibasuh segera agar bekalan tuala anda tidak kehabisan.
.
♥ Setelah muntah-muntah mula reda, anda akan memasuki Tahap 2, tanda-tanda rotavirus. Pada peringkat ini, anak anda akan muntah-muntah setiap 1 atau 2 jam.
.
Anda boleh mengambil langkah merawat dgn memberi anak anda minuman cecair setiap 5-10 minit. Kekeringan (dehydration) akan berlaku dgn diambil kira jumlah muntah-muntah yg kerap. Demi merawat rotavirus secara berkesan, anda tentunya tidak ingin anak anda mengalami kekeringan yg teruk pula. Maka dari itu, jenis cecair yg anda berikan adalah penting.
.
Pakar pediatrician akan menyarankan Pedialyte. Ini adalah sejenis minuman electrolyte yg boleh dibeli di mana-mana farmasi. Masalah yg akan dialami ialah anak anda mungkin tidak beberapa gemar rasanya. Jika ini berlaku, cuba dapatkan dlm bentuk ais seperti ais krim.
.
Selain itu, memberikan
Gatorade tidak digalakkan kerana kandungan gula yg tinggi. Biarpun demikian, anda boleh cuba dapatkan Gatorade G2 yg punya kandungan electrolytes yg sama seperti Gatorade yg asli tetapi kurang kandungan gulanya.
.
Susu ibu adalah yg terbaik jika anak anda masih menyusu.
.
Cecair yg
TIDAK HARUS digunakan utk merawat rotavirus pada kanak-kanak ialah jus epal, cheri atau pear. Jus ini punya kandungan gula yg terlalu tinggi.
.
♥ Bila anak anda mula kurang muntah ke 2-4 kali sehari, anda sudah boleh memberikannya makan. Ini adalah Tahap 3 dlm merawat rotavirus.
.
Di peringkat ini, fokus anda ialah memberi tenaga kembali kepada si kecil. Nasihat yg perlu diambil kira ialah, jangan terlalu ghairah utk memberi jumlah makanan yg banyak. Anak anda akan merasa lapar dan meminta lebih tetapi perutnya masih belum bersedia.
.
Mulakan dgn memberi jumlah kecil makanan seperti roti panggang, biskut dan sepertinya. Jika berlaku muntah-muntah sekali lagi, jgn gusar. Hentikan pemberian makanan dan biarkan muntah-muntah reda. Pastikan anda terus memberi cecair yg telah dinyatakan pada Tahap 2 dlm merawat rotavirus.
.
♥ Jgn terperanjat jika setelah beberapa hari anak anda kelihatan sembuh, muntah-muntah itu kembali lagi. Melalui pengalaman, jangkitan rotavirus akan berlarutan selama 6 hari. Kenal pastikan di tahap manakah anak anda sedang berada dan rawatlah sepatutnya. Semoga berjaya.
.
** Hakmilik RW **

terima kasih utk info berguna ini...

0 comments:

Post a Comment